dinsdag 6 mei 2014

Gaat Microsoft de dienst uitmaken?

Ooit begonnen op een IBM mainframe, ben ik vrij snel in de Microsoft softwarewereld beland. Software die, net als voor veel andere mensen, vertrouwd aan ging voelen omdat je hem zowel thuis als op het werk tegenkwam.

Microsoft werd groot via het cliënt-server concept, waarbij de Windows-server en pc's de mainframe/mini met zijn domme terminals verdrong. Ondertussen gaat de golfbeweging weer de andere kant op: nu willen we weer een minimale hoeveelheid cliënt en een maximale hoeveelheid server. Een server die als black-box via het internet zijn diensten levert.

De pc-koning is bijna dood. En weet dat zelf ook gelet op de huidige "Cloud First Mobile First" strategie. De vraag is of het hem lukt om in de toekomst net zo dominant te zijn als dat de afgelopen 20 jaar het geval was.

Mijn verwachting is dat Microsoft ook in het Cloud tijdperk een hele grote, en misschien zelfs wel DE grootste, speler zal zijn. Met als redenen dat ze op een aantal gebieden vooraan lopen en, vooral, omdat ze de kunst verstaan om bruikbare software te leveren. Software redelijk gemakkelijk is te gebruiken en die technisch goed (genoeg) is. De Windows computers en het lokale Office hebben hun langste tijd gehad en worden nu opgevolgd door Azure en Office 365. Producten die, zoals je tegenwoordig mag verwachten, altijd en overal de diensten leveren die je nodig hebt.

Jaren heb ik me afgevraagd wanneer Google als "native cloud company" Microsoft nou eens om zou gaan kegelen. Tegenwoordig geloof ik daar niet meer zo in. Als onderdeel van de Microsoft generatie ga ik me juist weer meer richten op de producten uit Redmond. Niet exclusief, want gelukkig is de ICT-wereld tegenwoordig zo open dat je probleemloos producten van verschillende leveranciers kunt gebruiken. Ook iets trouwens dat Microsoft, met vallen en opstaan, nu echt door lijkt te hebben.

De dienst uitmaken zoals voorheen zal dan ook niet meer lukken. Maar met de kennis en visie die er is, verwacht ik dat ze ook in de "cloud and mobile" wereld een van de absolute leiders zullen blijven.