vrijdag 22 mei 2015

Mobiele diensten worden het niet

Mobiele diensten worden het echt niet. Ze zijn het al. Des te opvallender hoe veel bedrijven nog in de niet-mobiele stand staan. Die nog steeds niet-responsieve websites opleveren en desktops kantoorgebouwen binnendragen.

Of dat erg is ligt natuurlijk aan wat je doelen zijn en of je afhankelijk bent van wat je klanten van je vinden. Ik zag gisteren bij de Belastingdienst hoe ze daar de afgelopen 3 jaren 40 apps hebben gemaakt. Niet voor de fun, maar om de dingen die ze deden beter te kunnen doen en om dingen te kunnen doen die ze eerder niet konden.

De aangifteapp werd dit jaar meteen bij het verschijnen de meest gedownloade app in Nederland en in de eerste week al meer dan 270.000 keer gebruikt. Maar ook de medewerkers van de Belastingdienst maken dankbaar gebruik van de appificatie. Een douanier liet zien hoe hij met zijn Ipad- app beter kan controleren en uren per dag aan papierwerk en reiskosten bespaart. Effectief voor de Belastingdienst en mooi meegenomen voor de douanier die een uurtje later op kan staan, minder in de file staat en meer plezier in zijn werk heeft gekregen.

Mobiel biedt enorm veel nieuwe kansen. Of, wanneer en hoe organisaties die gaan benutten is nog een  vraag. Zeker als bij gebruik door medewerkers beveiligingsaspecten een rol gaan spelen kun je verschillende kanten op. Op safe spelend kun je via remote beheertools die mobiele devices prima tot draagbare dichtgetimmerde desktops reduceren. Vanuit beheeroptiek goed geregeld, vanuit gebruikersoptiek helaas pindakaas.

Net zoals bij steeds meer uitdagingen ligt de sleutel voor een belangrijk deel bij het opleiden van gebruikers en het (durven) geven van eigen verantwoordelijkheid. Waar bedrijfspc's nog werden gekocht en beheerd door het bedrijf, zullen mobiele devices steeds vaker worden gekocht en beheerd door gebruikers. Inclusief het verantwoordelijk zijn voor verantwoord gebruik. Maar ook daarbij gaat het om een verandering, dus…