vrijdag 23 januari 2015

Zoveel clouden zijn er niet


Momenteel ben ik bezig met een certificeringstraject als Cloud Architect. Gedurende de rit merkte ik dat het af en toe behoorlijk technisch werd. Wat me eigenlijk niet had moeten verbazen, aangezien ik altijd heb gevonden dat architecten die wat met IT van doen hebben ook technische bagage moeten hebben. En in een cloud zit nou eenmaal behoorlijk wat techniek.

Een cloud is feitelijk pas een cloud als hij voldoende kenmerken heeft van wat als essentiele cloudkenmerken zijn benoemd. De NIST-definitie wordt daarbij algemeen aanvaard. In de opleiding die ik doe via Cloud School worden 6 fundamentele kenmerken benoemd. Om ze te onthouden heb ik het ezelsbruggetje “REMMy in camp nOU” gebruikt: Resilience, Elasticity, Multitenant, MeasuredUsage, OnDemandUsage, UbiquitousAccess. Oftewel: een fouttolerante elastische omgeving voor meer klanten waar zaken gemeten worden en waar klanten op allerlei manieren bij kunnen en zelf bepalen wat ze aan resources inzetten.

Grote spelers als Amazon en Microsoft leveren voorzieningen waarmee je een Cloudomgeving kunt inrichten. Met IT-middelen die een flexibiliteit bieden die onvergelijkbaar is met wat doorsnee IT-spullen kunnen bieden. Maar meeliftend op de Cloudhype wordt er in de dagelijkse praktijk kwistig met het etiket “Cloud” gestrooid. Je zet een applicatie op een webserver, zorgt dat mensen er via het internet bij kunnen en hoppa: ‘het staat in de cloud’. Het verkoopt natuurlijk lekker, maar als je het afzet tegen wat de essentiele kenmerken van cloud computing zijn blijft er weinig "cloud" over. Dan gaat het om een standaard Windows- of Linux-server waarop een eenvoudige webapplicatie met database staat te draaien. Waar trouwens niks mis mee is, als daarmee wordt geboden wat nodig is. Maar cloud? Euh, nee.

Een omgeving inrichten die je met recht “cloud” mag noemen is moeilijk. Deze week heb ik van een, voor Nederlandse begrippen, behoorlijk grote IT-leverancier gehoord hoe zij jarenlang bezig zijn geweest om een eigen 'cloudomgeving’ op te bouwen. Dat betekende ondermeer flink investeren, bijscholen van medewerkers en inhuren van veel externe expertise. Hun omgeving is nu in productie maar vraagt permanent intensief onderhoud en doorontwikkeling. Hoeveel bedrijven gaan dit op termijn willen en kunnen? Niet zo veel vermoed ik. Wil je als organisatie van een echte cloudomgeving gebruik kunnen maken, dan zul je al snel uitkomen bij een selecte club leveranciers die in staat zijn om 'een echte cloud' te leveren.